Vyšívací stroje – jak vybrat?

Vyšívací stroje - jak vybrat?

 

Výšivky jsou v dnešní době čím dál oblíbenější, na trhu najdete nepřeberné množství a díky cenově dostupným programům pro tvorbu výšivky dochází k maximálnímu boomu.

Výšivky se hodí na košile, ručníky, čepice, trička, mikiny, ponožky apod. V dnešní době také využívají výšivku různé oděvní salony a malé zakázkové výroby textilu, které se snaží nejen oživit výrobek, ale hlavně si chce dnes každý, kdo dělá zakázkovou výrobu, ochránit svůj jedinečný výtvor svým logem nebo značkou.

Spousty dotazů se proto v dnešní době vztahuje k vyšívacím strojům, ke kvalitě vyšívacích strojů, jak vybrat vyšívací stroj, který vyšívací stroj je nejvhodnější.

V první řadě je třeba si uvědomit, že vyšívací stroj není běžný šicí stroj. Každý vyšívací stroj má servo motorky, které posouvají rámečkem, kde je upevněn materiál v ose X a Y. Jehla u vyšívacího stroje zůstává stále ve stejné pozici a pouze zrychluje nebo zpomaluje rychlost vyšívání. Také je potřeba vědět, co (a v jakém počtu) chcete vyšívat.

Kvalita výšivky je ovlivněna těmito faktory:

  1. Zpracováním výšivky v programu – zde můžete kvalitním programováním výšivku opticky nejen zdokonalit, ale hlavně ušetřit čas vyšívání a materiál.
  2. Jehly pro vyšívání –  výběrem správné jehly minimalizujete poškození materiálu a při zlomení jehly poškození chapače vyšívacího stroje.
  3. Vyšívací nitě – zabráníte zbytečnému trhání nití, kvalitní vyšívací nit se vám odmění pěkným vzhledem výšivky a kvalitu poznáte také při praní nebo jiné chemické očistě materiálu. V nabídce najdete například viskozové, polyesterové a efektní nitě (zlaté, stříbrné…).
  4. Podkladové materiály – před uchycením vyšívaného materiálu si musíte vyzkoušet tzv. podkladový materiál – různé vytrhávací papíry, vystřihávací vlizeliny, nebo pro froté ručníky vodou rozpustné folie, které podrží vlas ručníku tak, aby výšivka byla co nejlepší. Bez podkladových materiálů totiž vyšívaný materiál v rámečku vibruje, různě se natahuje a posouvá. U materiálů, které se špatně upevňují, se používají tzv. dočasná lepidla, která podrží materiál na jednom místě na podkladovém materiálu po dobu vyšívání a sama později ztrácí svou funkci lepení. Jsou to tzv. sublimační dočasná lepidla jako je SPIRIT 5.
  5. Vyšívací stroj – rozdělujeme na kategorie hobby, poloprůmyslové a průmyslové.

Jaké jsou rozdíly ve vyšívacích strojích?

Kvalita výšivky je zejména ovlivněna prvními čtyřmi body zmíněnými výše. Důležitý bod číslo 5, tedy stroj samotný, je pouze v rovině mechanické. Každý vyšívací stroj při splnění prvních čtyř bodů zaručuje velmi kvalitní výšivku. Vyšívací stroje tyto první čtyři body nedokáží ovlivnit. Samozřejmě jsou rozdíly ve značce, tzn. kvalita servomotorků, ovládací panel, konstrukce stroje, ale to je spíše v rovině záruky, rychlosti vyšívání, možnosti obsluhy, přístupu k vyšívanému materiálu atd.

Kategorie hobby vyšívací stroj

Do této kategorie patří většina vyšívacích strojů s jednou jehlou. Liší se rychlostí vyšívání, kterou ale v konečném důsledku až zase tolik nepocítíte, protože tyto stroje jsou určeny k vyšití několika málo výšivek denně. U jednojehlových vyšívacích strojů můžete vyšívat více barvami, ale po došití s jednou nití musíte navléknout barvu další, aby stroj mohl pokračovat. Čím více barev, tím více času nad výšivkou strávíte. Představitelem této kategorie jsou vyšívací stroje Janome 200E, Janome 350E, Janome 9700, Janome 11000.

Kategorie poloprůmyslový vyšívací stroj

Do této katergorie spadají vyšívací stroj vícejehlové. Není zde potřeba 10-12 jehel, ale vychází se z poznatku, že loga jsou většinou 1-3barevná, proto 4 barvy dostačují. Tyto vyšívací stroje fungují tak, že po došití jedné barvy si stroj sám zastaví, nit sám odstřihne a začne vyšívat znovu druhou barvou. Zkrátíte tak dobu odstřihu a převlékání a tyto vyšívací stroje také dosahují vyšších rychlostí. Tyto vyšívací stroje jsou také stále v kategorii lehčích strojů a můžete je přemisťovat bez problému sami.

Pozor, tyto vyšívací stroje však stále nejsou stavěny na velkou sériovou výrobu. Dokáží vyšívat celý den, ale nedokáží stovkové a tisícové série jako kategorie průmyslových vyšívacích strojů.

Kategorie průmyslové vyšívací stroje

Tato kategorie je určena již pro firmy, které se chtějí masivně zajímat o vyšívání a které kromě splnění prvních 4 bodů požadují také vysokou rychlost vyšívání. Průmyslové šicí stroje jsou schopné ušetřit spoustu času, pokud jde o velké množství výšivek. Kvalita výšivky je stále stejná jako u prvních dvou kategorií, ale vyšívací stroj má samozřejmě delší životnost, vyšší váhu a je složitější na instalaci. Odměnou je vysoká rychlost vyšívání a stroj dokáže sloužit velmi dlouho.

Jaký vyšívací program si máme pořídit?

Většina světových výrobců dokáže pracovat s více formáty a to jak na importu, tak na exportu. Dokáže importovat formáty těchto souborů: bmp, jpg, png, pcx, wmf, emf, eps. Dokáže vyšívat ve formátech jef a sew.

Dokáže vytvořit a převádět soubory: jan, jef, jef+, sew, emd, pes, pec, hus, vip, vp3, exp, pcs, pcm, csd, xxx (Winter), dst, dsb, jmt. V programu můžete nastavovat sklon výšivky, hustotu stehů, kvalitu nití, vyšívané materiály atd. Programy se opět dělí na základní, kde se snaží výrobce spíše co nejvíce funkcí udělat automaticky, protože se předpokládá, že uživatel není příliš náročný a chce výšivku vyšít jen pro potěchu. Naproti tomu profesionální programy již počítají nejen s možností automatu, ale nabízejí vám i funkce, kdy můžete zásadním způsobem měnit výšivku z důvodu designu, snížení materiálové náročnosti a zrychlení výšivky. To je dobrá informace zejména pro průmyslové a poloprůmyslové vyšívání, ale není to zásadní informace pro kategorii hobby.

Absolutně nejkvalitnější programy pro tvorbu výšivky jsou programy, které mají součástí COREL, který je absolutně přesný a nedeformuje výšivku. Proto doporučujeme Janome Digitizer MBX – software pro vyšívací stroje.

Naše společnost dokáže maximálně poradit při výběru vyšívacího stroje, pomoci při zaškolení s programy a dokáže hlavně zajistit plnohodnotný servis vyšívacích strojů. Při prodeji vám doporučíme podkladové materiály a získáte vzorky zdarma pro vyzkoušení.

Porovnání nejprodávanějších vyšívacích strojů HOBBY:

Typ stroje

Janome MC 200 E

Brother NV950

Janome MC 350E

Brother 750E

Janome MC 970

Brother NV 2200

Janome MC 11000

Brother NV 5000

Janome MC 12000

obrázek

Rychlost vyšívání

650  stehů/min

400 steehů/min

650 stehů/min

650 stehů/min

650 stehů/min

800 stehů/min

860 stehů/min

800 stehů/min

1.000 stehů/min

Počet barev

1

1

1

1

1

1

1

1

1

Lcd display

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

USB

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

Ostřih nitě

ne

ne

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

Velikost rámečku max

140x140mm

100x100mm

200x140mm

130x180mm

200x140mm

260x160mm

200x280mm

300x180mm

230x300mm

Vedení rámečku z vnitřní strany

ano

ne

ano

ne

ano

ne

ano

ne

ano

Šicí a vyšívací

vyšívací

ano

vyšívací

vyšívací

ano

ano

ano

ano

ano

Zabudované vzory / typ písma

73 / 3

70 / 6

100 / 3

136 / 6

95 / 3

102

170 / 10

416 / 8

338 / 10

Možnost do programování vzorů

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

Počet šicích programů

ne

neudává

ne

ne

105

239

358

683

425 + Stitch Composer™

Zabudované horní patkové podávání

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

Ano AcuFeed Flex™

Originální program s Corelem k dokoupení

ano DIGITIZER

ne

ano DIGITIZER

ne

ano DIGITIZER

ne

ano DIGITIZER

ne

ano DIGITIZER

 

Absolutně nejprodávanějším vyšívacím strojem je Janome MB-4 a to z několika důvodů. Většina reklamních agentur, nebo malých výrobců dnes preferuje kvalitu, nízkou cenu, nižší hmotnost stroje z důvodu snadného přemístění na různé akce, rychlou návratnost, nepotřebují více barev jak 4 (při více barvách lze převléci a dovyšívat) z důvodu, kdy 99% log a nápisů jsou pouze 1-3 barevné z důvodu snížení nákladů na tvorbu loga, tisku, vizitek atd. Velké firmy jako jsou Coca Cola, NIKE atd. mají loga jen  jedno, nebo dvoubarevné. Každý nějak začíná a tento stroj splňuje již z porovnání z tabulky vše co ostatní stroje. Pokud se vaše podnikání dostane do budoucna do větších tisícových sérií a vy přejdete k výkonným vyšívacím strojům , Janome MB-4 i nadále zůstane vaším pomocníkem pro vzorky, pro snadné přemístění a občas zaskočí když bude více zakázek, nebo na vašem výkonějším stroji budete provádět servis.